Ha már ültünk repülőn, biztosan feltűnt, hogy fel- és leszállás közben mindig lekapcsolják a lámpákat az utastérben. Ez egy átgondolt intézkedés, ami a biztonságról szól.
Persze a kabin soha nem borul teljes sötétbe, az irányfények és a vészkijáratokat jelző lámpák ilyenkor is világítanak. Ezeket a fényeket úgy tervezték, hogy pont eleget láss, de ne vakítson el.
Azt tudni kell, hogy a fel- és leszállás a repülés legkritikusabb szakaszai (ilyenkor történik a legtöbb vészhelyzet), és ebben a helyzetben a látási viszonyok kiemelt jelentőséggel bírnak. A belső világítás lekapcsolása/csökkentése pedig segít, hogy a pilóták és a földi irányítók jobban lássák a gépet és a környezetét, hiszen a kevesebb belső fény kevesebb zavaró tükröződést jelent az ablakokon ? ez olyan, mint amikor a színházban tompítják a nézőtéri lámpákat, hogy jobban lehessen látni a színpadot.
De nem csak a pilóták és a földi irányítók miatt fontos mindez. A sötét kabin segít abban is, hogy az utasok szeme alkalmazkodjon a gyenge fényviszonyokhoz, ez pedig vészhelyzet esetén, például kényszerleszállásnál óriási előnyt jelent, sokkal gyorsabban észrevehetők a kivilágított vészkijáratok, ha a szemed már hozzászokott a sötéthez.
A módszer egyébként nem új keletű. Régen a kalózok is szemfedőt viseltek, hogy az egyik szemüket folyamatosan sötéthez szoktassák. Így ha a világos fedélzetről hirtelen le kellett menniük a hajó sötét belsejébe, az egyik szemükkel azonnal láttak. Ugyanezt a logikát alkalmazzák ma is a repülőkön.
A tompított fények és a sötétebb környezet segít abban is, hogy a kabinban nyugodtabb hangulat legyen, vészhelyzetben ugyanis a pánik és a káosz a legnagyobb ellenség. A visszafogott világítás segít abban, hogy az utasok jobban tudjanak koncentrálni, jobban figyeljenek a személyzet biztonsági utasításaira és a környezetükre, valamint gyorsabban reagáljanak, ha cselekedni kell ? például megtalálni a vészkijáratokat.
És van egy teljesen kézenfekvő oka is a lámpák lekapcsolásának: fel- és leszállásnál, valamint a vészhelyzetek során a repülőgép rendszerei nagyobb terhelésnek vannak kitéve, ilyenkor pedig minden plusz energia számít, így a világítás visszafogása egy energiatakarékos megoldás is.
forrás: player.hu
NEKED AJÁNLJUK
A szellemváros, ami alatt a mai napig lángol a föld
Egykor virágzó bányászváros volt az amerikai Pennsylvania szívében, mára viszont szinte teljesen eltűnt a térképről. Centralia ma szellemváros, ami alatt szó szerint lángol a...