Kezdőlap Színes Miért mindig a bal oldalon szállnak fel az utasok a repülőgépre?

Miért mindig a bal oldalon szállnak fel az utasok a repülőgépre?

Biztosan észre vettük már, hogy mindig csak a repülőgép bal oldalánál történik a beszállás legyen az kihúzhatós gurulós folyosón vagy egyszerűen talajról lépcsőn keresztül. Vajon miért épp ott?
A válasz részben a hajózás világából érkezik. Ahogy a repülés számos (szak)kifejezése ? például a kabin vagy a csomó ? is a tengeri közlekedésből származik, úgy ez a szokás is onnan ered. Régen a hajókat bal oldallal fordították a kikötő felé, mivel a jobb oldalon helyezkedett el a kormánylapáthoz hasonló szerkezet, ami miatt az oldal kevésbé volt alkalmas a ki- és beszállásra, ezt a hagyományt pedig egyszerűen átvette a repülés is.
A válasz másik részét a kereskedelmi repülés fejlődése adja. A kereskedelmi repülés hajnalán még nem volt kőbe vésve, hogy melyik oldalon szálljanak fel az utasok, hiszen nem volt nagy jelentősége. Az 1930-as években például a Boeing 247-es gépeken jobb oldali ajtót használtak, később azonban, amikor a Douglas DC-3-as lett az elterjed típus, több légitársaság is inkább a bal oldali ajtót részesítette előnyben.
A légiközlekedés bővülésével és a repterek forgalmának növekedésével, pedig a bal oldali beszállás szabvánnyá is vált, de nemcsak hagyományból, hanem praktikus okokból is: az 1950-es évekre ugyanis a repülőterek forgalmának növekedésével megjelentek a csillag alakú terminálok ? ilyen például a chicagói O?Hare, az amszterdami Schiphol vagy a londoni Gatwick repülőtér ?, ez pedig egységesítést követelt.
És a bal oldalon történő beszállás azért is praktikus még, mert a pilóta a bal oldalon ül, így jobban rálát a kapura és könnyebben oda tudja manőverezni a gépet a beszálláshoz.
forrás: player.hu