Mindenki hallott már a feketedobozról, de azt talán kevesen tudják, miért hívják így, és hogy igazából még csak nem is fekete.
Bár a köznyelvben csak feketedobozként emlegetik a(z elsősorban) repülőgépeken használat hang- és adatrögzítő berendezéseket, valójában az eszköz nem fekete színű, merthogy a repülőgépek feketedoboza rikító narancssárga vagy piros.
A színválasztás pedig nem véletlen, a feltűnő szín ugyanis segíti a mentőcsapatokat abban, hogy egy légi katasztrófa után minél könnyebben, hamarabb megtalálják ezeket az eszközöket.
A kifejezés eredete a második világháborúig nyúlik vissza, amikor a Brit Királyi Légierő (RAF) repülőgépeit titkos rádió- és radarrendszerekkel szerelte fel. Ezeket az eszközöket fekete, nem fényvisszaverő burkolatú dobozokba rejtették, hogy az ellenség nehezebben találja meg őket, ha esetleg a gép ellenséges kézbe kerülne.
A feketedobozokat a gép farokrészében helyezik el, mivel zuhanás esetén így az egész géptest mint törési zóna tompítja az ütközés erejét, de létezik egy olyan megoldás is, amikor a feketedobozt úgy rögzítik a repülőgépben, hogy egy esetleges zuhanás esetén a saját tehetetlenségénél fogva nemes egyszerűséggel kiszakadjon a gépből és messzebbre repülve adja le a mozgási energiáját.
Az eszközt úgy tervezték, hogy ellenálljon az extrém körülményeknek: rendkívül erős külső borítása van, rozsdamentes acélból vagy titánból készül, és képes elviselni egy 3400 G-s ütközést, valamint akár 1100 Celsius-fokos hőt is legalább fél órán keresztül ? sajnos még így is megeshet, hogy az adatrögzítő darabokra szakad egy baleset során.
Egy utasszállító fedélzetén két ilyen berendezés található.
forrás: player.hu
NEKED AJÁNLJUK
Megkezdődött Kapu Tibor visszatérése a Földre
Megkezdődött Kapu Tibor visszatérése a Földre. Elérkezett az Axiom?4 küldetés utolsó fázisa, Kapu Tibor hazatér a Nemzetközi Űrállomásról. A HUNOR-program magyar űrhajósának visszatérését közvetítések...